Na to czekaliśmy od dawna - Sony w końcu zaprezentowało jak będzie wyglądać interfejs najnowszej ich konsoli, PS5.

Główna zmiana - to podobnie jak w Xboxie Series czy od wczoraj także Xboxie One, zaokrąglenie kafelków z prezentowaną treścią. Widać, że wszyscy odchodzą od płaskiego designu rodem z Windowsa8 - i bardzo dobrze.

Podobnie jak w późniejszym etapie życia PS3, czy w szybkim menu na PS4 / Xboxach - interfejs PS5 będzie przykrywał grę, którą dalej będzie widać w tle i nie będzie się ona zatrzymywać (zapewne programiści będą mieli jednak opcjonalną możliwość wstrzymania gry i cutscenek jak na PS4).

Zgodnie z zapowiedziami, każda gra będzie mogła posiadać swoje własne menu w głównym interfejsie - Activity, pozwalające nie tylko ją rozpocząć, ale np. od razu kontynuować ostatni save, inny niż obecny a niedokończony etap, wejść w multiplayera czy np. do ekranu znajdziek w grze. Twórcy mogą też wrzucać tam newsy dotyczące gry (Switch ma podobną funkcję), czy nawet wyróżniać osiągnięcia gracza za które nie ma trofeów. Również trofea będą pokazywać progres ich zdobycia. Gra wymaga przejścia 30 etapów? A może zdobycia miliarda złota? Możesz zobaczyć ile procent do tego osiągnięcia za Tobą. Gracze długo czekali na taką opcję (chociaż jeśli będą to zawsze tylko procenty, to jeszcze nieco zabrakło do ideału).


Odpalanie samych gier i przeskakiwanie między nimi to ułamki sekund. Niestety brakuje informacji, czy usypianie gier zamiast ich wyłączania będzie wymagać dodatkowego miejsca na dysku dla każdej gry (logika nakazuje zakładać, że wymaga to kilkanaście GB miejsca od każdej gry). Wskakiwanie w tryb online po zaproszeniu przez znajomych w 3-4 sekundy i to w zupełnie innej grze to naprawdę wygoda rzecz. A zaraz po meczyku wracamy w kilka sekund do poprzedniej gry, dokładnie tam gdzie skończyliśmy.

Przycisk Share zastąpi przycisk Create - konsola cały czas w tle nagrywa to co robimy, więc możemy się cofnąć i od razu przyciąć film/wybrać screena z fragmentu którego chcemy, bez wyłączania gry. Jeśli już w temacie wideo jesteśmy - konsola nie tylko je nagrywa, ale pozwala też w razie potrzeby odtworzyć materiały z sieci, np. dotyczące przejścia danego fragmentu i pozostawienia go w trybie "obraz w obrazie", abyśmy mogli z jego pomocą przejść trudny fragment gry. Można też będzie udostępnić swoją rozgrywkę innym osobom, bądź oglądać grę znajomego również w trybie "okno w oknie" (picture in picture). Możliwości multimedialne są więc bardzo duże w obie strony.

Oczywiście z szybkiego menu można też czatować, w tym głosowo - Dual Sense ma wbudowany mikrofon, więc opcja ta jest dostępna dla każdego gracza po wyjęciu konsoli z kartonu. Czat będzie też można szybko wyciszyć - zarówno nas jak i innych graczy. Jest też opcja dyktowania wiadomości zamiast ich wpisywania - podobno w różnych językach. Jeśli korzysta z API Google - powinna sobie radzić naprawdę dobrze i być dostępna w naszym języku. Na tę chwilę jednak tego nie potwierdzono.

W menu głównym pojawi się też opcja Explore, będąca działem promocyjnym Sony - znajdziemy tam newsy i filmy dotyczące konsoli i gier (i zapewne reklamy zachęcające do wydania pieniędzy, hehe).

Poniżej cała demonstracja systemu. I wygląda, że jeszcze nie zajrzeliśmy w każdy kąt i ciągle mogą na nas czekać ciekawe opcje do odkrycia.