Tego nie spodziewał się nikt. Redakcja Wired palcami Petera Rubina opublikowała informację na temat wstępnych informacji o PS5, otrzymanych od Marka Cerny (architekt PS4, pracował też przy produkcji wielu gier na PlayStation - np. Crasha, Spyro czy Knacka).

Co wiemy o PS5 na podstawie rzeczonego spotkania redaktora Wired z Markiem Cerny:

- PS5 zamknięte było w wielką obudowę, nie wiadomo jak wygląda
- dostanie dysk SSD, ale lepszy niż w laptopach, nie wiadomo, czy to PCI 4.0 czy jakiś własny system. Przykładowo, teleportacja w Spider-Manie z 2018 roku zajęła... 0.8 zamiast zwyczajowych 15 na PS4
- będzie wsteczna kompatybilność, ale potwierdzono ją jedynie z PS4
- będą nowe okulary PS VR, ale obecne też będą działać z konsolą (plotki mówią o bezprzewodowej wersji)
- konsola da radę z 8K, ale gry będą robione głównie pod 4K
- konsola dostanie Ray Tracing (technologia obliczeń rozproszeń światła)
- konsola dostanie emulowanie dźwięku 3D, aby nawet zwykły telewizor mógł udawać "przód" i "tył" mimo dwóch głośników
- nadal będziemy mieć napęd na płyty
- konsola nie zadebiutuje w 2019 roku
- CPU: AMD Ryzen trzeciej generacji z 8-rdzeniami w arch. 7nm Zen 2
- GPU: Niestandardowy Radeon Navi
- deweloperzy mają już Dev-Kity
- Death Stranding wciąż zmierza wpierw na PS4 ;)

Mój komentarz:

Ze spostrzeżeń które na pewno mam - wygląda, że zwykłe zewnętrzne dyski HDD nie będą już współpracować z nową konsolą, nawet zwykłe SSD mogą być za słabe. Sony albo wypuści własną linię "rozszerzeń", albo będziemy się mocno gnieść z grami, bo obawiam się 100GB+ przy każdej grze przez 4K. Na dysku 1TB zmieści się więc ok... 7-8 gier, bo musi zostać miejsce na aktualizacje, a część miejsca znika z powodu innego przeliczania bitów na bajt (1024 zamiast 1000). Ceny dysków 1TB mocno spadły, da się je kupić za 500-800zł, ale... skoro Sony ma jakieś własne, jeszcze szybsze rozwiązanie, pewnie jest on droższy (przeciętny SSD przyspiesza PS4 o raptem 30%). Ja sam obstawiam w ogóle dwa dyski SSD - jeden na gry i drugi ok 16GB na system i cache konsoli, skoro już teraz mamy wersję "uśpieniową" procesora do pobierania w tle. Nowa konsola powinna robić to jeszcze lepiej, a najlepiej byłoby mieć dwa sprzęty w jednym - niskonapięciowego nadzorcę-system, niczym w komórce, który w nocy bez szmerów pobiera dane i wysyła sejvy do chmury, oraz procesor i gpu w 100% do "grania". Fragment z dwoma SSD to jednak już tylko moje gdybanie, na podstawie obecnych dokonań Sony, oraz mody na bycie "eko".

Jeśli wywiad faktycznie miał miejsce - obstawiam prezentację konsoli w tym roku. Nie będzie Sony na E3, ale pewnie skradną Show 1-2 tygodnie wcześniej (chociaż taki zapas dałby czas Microsoftowi na zmajstrowanie na szybko własnej prezentacji). Osobiście obstawiałbym też premierę w marcu 2020, ale wszyscy znajomi z branży twierdzą, że będzie to okres przedświąteczny. No cóż - zobaczymy, PS3 wystartowała przecież w marcu, Vita w lutym - więc nic nie jest niemożliwe. Marzec 2020 a listopad 2020 to jednak spora różnica względem dziś.

Redaktor chciał też sprytnie wyciągnąć informację o premierze pytając o Death Stranding - jeśli gra byłaby tytułem startowym, a to jakakolwiek zapowiedź ze strony Kojimy wskazywała by datę premiery. Jak wiadomo wcześniej planował on premierę na ten rok, ale ostatnio nabrał wody w usta i twierdził, że jednak prace nie idą tak dobrze. Padła informacja, że nadal wychodzi na PS4, ale było sporo pauz i uśmieszków, jakby Cerny się od czegoś powstrzymywał (albo z zaśmiania z opóźnień Kojimy, albo nie mógł zdradzić nowych informacji). Obstawiam, że DS będzie jednym z tech-trailerów PS5 w trakcie zapowiedzi i zryje nam beret właśnie raytracingiem, a może też poprawionymi modelami bardziej fotorealistycznych postaci.

Wiemy też, że powstaje już Horizon 2 a plotki mówią nawet o Killzone 5 - strzelam premierę H:ZD2 na 2021 i Killzone 5 na 2020.

Uch, gorący dzień!